Kanizsai Dorottya Gimnázium

Cirkusz kommandó a KDG - ben

Miért kerül a cirkusz az iskolába? Mert a cirkusszal tanítani is lehet… Mert a cirkusz példát mutat. Kitartást, fegyelmet, figyelmet, bizalmat. Mert kultúrát közvetít. Mert a kisgyereket a bábszínház mellett a cirkuszba lehet először elvinni, (bár a cirkusz nem csak a gyerekeknek való…) s ha itt megérzi és megérti, hogy milyen jó dolog művészettel találkozni, már csak egy lépés, hogy a színház, a kiállítások, az opera vagy más zenei koncertek az élete részei legyenek.
A Fővárosi Nagycirkusz Cirkusz kommandó programját fogadhatta a Kanizsai Dorottya Gimnázium.

Ahogyan a cirkusz honlapján olvasható: „ A Fővárosi Nagycirkusz  Tematikus ARTista Napot hirdet Magyarország közoktatási és -nevelési intézményei számára, amelynek keretében a cirkusz művészei és szakemberei ellátogatnak egy tanítási napra az iskolákba. A Cirkusz Kommandó elnevezésű színes és nagyszabású programsorozat célja, hogy minél több tanulót bevonva a rendezvénybe, bemutassuk a cirkuszművészet különös világát, szimbólumait és érdekességeit.
A Cirkusz Kommandó – Tematikus ARTista Nap során ezért rendhagyó és színes programelemekkel: tánccal-zenével, beavató műsorszámokkal, cirkuszi produkciókkal, állatasszisztált foglalkozással, bohóctérfával, múzeumpedagógiai, cirkuszi készségfejlesztő és pályaorientációs foglalkozással, eszközbemutatóval, improvizációs játékkal készülünk az iskolákba…”


A programot a 11. évfolyam számára hirdettük meg, s végül kiegészülve a 10. b osztállyal kb. 100 diákunk volt részese a „varázslatnak” 4 tanórán keresztül.
Megtudhatták a részt vevők, hogy egy múzeumba, így a cirkusz múzeumába minden olyan tárgy bekerülhet, amelynek van története, amellyel az adott témához csatlakozhat.



Megtudhattuk, hogy a bohóc akkor nyer, ha veszít… A bohóc nem nyerhet a nézővel szemben, de az artista igen. Ő azt mutatja meg a porondon, hogy ő mennyire ügyes, hogy ő olyan kunsztot tud, amelyre a néző nem képes. S az improvizációs játék során fény derült arra, ha a partner felajánl neked egy szerepet, akkor illik azt elfogadni, nem ér a játékot kitáncolással elrontani. S így van az életben is…



A honlap így ír az állatokkal asszisztált óráról: „ A felelős állattartásról szóló foglalkozás célja, hogy a diákok megismerjék az állatok igényeit, viselkedését, etológiáját. Megtanulják, hogyan tudnak velük kommunikálni, és hogyan tudják tanítani őket. Ez a tudás nemcsak az állatokról való tudásukat bővíti, hanem a mindennapi életben való kommunikációs képességeiket is, valamint betekintés ad az állatokkal foglalkozó szakemberek munkájába.  A foglalkozás játékos, interaktív formában zajlik, képzett terápiás kutyák bevonásával.”
A diákok és kísérő tanáraik ezen a foglakozáson hiánypótló, élménypedagógiai etológia órán vehettek részt.
A készségfejlesztő foglalkozás labdazsonglőrködő része azt mutatta meg, hogy kitartás nélkül nincs látványos eredmény, viszont a tányérpörgetés szinte mindenkinek sikerült. Nem hiába, itt a fizika segített, noha a pörgettyűk tanítása már rég kikerült a középiskolai tananyagból, de a törvény „működik”!



A program csapatépítéssel zárult, ahol megint a fizika, jelen esetben a forgatónyomatékról, erőről, erőkarról tanultak segítették a kanizsais osztályokat. Versenyre hívott csapatoknak kellett időre egy óriás libikókát (mérleghintát, kétkarú mérleget) kiegyensúlyozni.
Kár, hogy ezt az eszközt nem hagyták itt nekünk, érdekes tapasztalat lenne a többi osztályt, netán a tantestület csapatát is a mérlegre küldeni…

A képre kattintva a cirkuszi napról készült kisfilmet tekinthetjük meg.



Köszönet a Fővárosi Nagycirkusz Cirkusz kommandót levezénylő munkatársainak a program megszervezéséért és megtartásáért!
 

2023. 03. 20.   
Sinkó Andrea



 

Diákélet

Eseménynaptár

Hasznos linkek