Gondolatok a konferenciáról
Az oktatás befektetés!
A gyerekeknél kb. 6 éves korban eldől, hogy milyen vonalon indulnak el..., humán vagy reál vonalon... Érdekes kísérletekkel, élményalapú oktatással terelhetők a gyerekeket a STEM - felé. (STEM: Az angol science, technology, engineering and mathematics szavakból összerakott mozaikszó; a tudományos-technológiai és a kapcsolódó tanfolyamok megjelölésére szolgál.)
Az egyetemek manapság nyitottabbak...., minél több hallgatót igyekeztek felvenni a kevesebb számú jelentkező közül.
Hogyan lehetne diákokat segíteni? Ezt próbálja kideríteni egy ún. 3000 diákkal végzett - elvégzendő panelvizsgálat.
Mi eredményezi, hogy elköteleződnek a diákok egy - egy területen?
A személyes érdeklődése és a környezet ezt hogyan befolyásolja?
Nyilván, ez egy folyamat....
Milyen emelt szintű képzés, érettségi vagy kortárs közeg kell ahhoz, hogy a STEM területen elköteleződjenek a diákok?
A gyerekek előtti családi példa fontos lehet a pályaválasztásban. Ha azt látja, hogy van, amiben egy felnőtt megtalálja a számítását, az példaértékű lehet.
A külvilág behatásai, az iskola behatásai, egy tanórai jó élmény is befolyásoló tényező.
A mérnökökre nagy az igény - nyelvi tudással.
Az Ericsson House - ban 2000 mérnök dolgozik. Megkérdezték őket, hogy mi miatt lettek informatikusok? A válaszuk: otthoni indíttatás és / vagy egy jó fizika vagy matektanár...
A 3000 diákot érintő felmérés - kutatástól várják, hogy:
megtalálják azt a pontot, ahol a diákok képzésébe - pályaorientációjába be lehet avatkozni. Hogyan, hol, mikor lehet bevonni a diákokat illetve a szülőket?
Pl., gyárlátogatáson...
Meg kell mutatni a gyerekeknek, hogy a mérnökszakma mennyi kreativitást igényel...
A marketingre költött pénz fele kidobott pénz, csak nem tudjuk, melyik fele...
Egy mérnöknek boldog az élete, mert egész életeben csak játszik ... :)
A mentori programmal középiskolás korosztályra fókuszál. A mentorok hús - vér mérnökök, akik valós példával állnak a diákok elé.
A mentorprogramba bejutott két diákunk: Balogh Boglárka (11.C) és Pusztai Hanna (11.K). Ezúton gratulálunk a lányoknak és jó munkát kívánunk!
A konferencián kihangsúlyozták, hogy fontos, hogy a diákok érezzék, hogy érdem volt ide bekerülni!
A mentorok is tanulnak a folyamat során!
A mostani folyamat egy Pilot - program, amely végén természetesen egy visszaméréssel ránéznek, hogy mennyire volt hasznos a mentoráltak szempontjából.
A mentori tevékenység során pl. egy vállalat működését végig tudjàk követni.
A mentorok saját élettapasztalatuk, saját pályaválasztásuk elemeit is elmondhatják. Az élő ember első kézből átadott tapasztalata nagy erőt ad!
A mentorok és a mentoráltak korban közeliek - így a korosztályi mintaadás ismert erejét is ki lehet aknázni.
Hova nőheti ki magát ez a mentorprogram? - Tapasztalatcsere, együttműködés.
Megtiszteltetés mentornak és mentoráltnak lenni!
Bizonyos cégek átlátják ezt a problémát, hogy hogyan lehet toborozni mérnõkhallgatókat. S ezt meg kell becsülni!
A pályázatról:
A pályázatban nem csak az iskolai jógyakorlatokra voltak kíváncsiak, hanem a megvalósulás körülményeire, személyi állományra s egy vágyott állapotra - ha lenne 5 000 000 Ft- ha az iskolának STEM - ügyben, mire fordítanák?
19 pályázat érkezett, 3 kategóriában.
Osszuk meg ezeket a jógyakorlatokat, innovatív módszereket! Tehát tudásmegosztó rendezvényeket fognak szervezni, médiakampány támogatásával.
Közben a KDG - s mentoráltak a mentorprogram első foglalkozásán ismerkedtek a mentorokkal, s a számukra felkínált lehetőségekkel.
Az említett pályázat segítségével sokkal célzottabban tudnak a cégek majd partnereket keresni - találni, s a pedagógusokkal sokkal szorosabb kapcsolatot tudnak kiépíteni.
Az elbírálóknak nagy örömére szolgált, hogy a tanárok milyen színes, sokrétű, akár humán, akár az iskolán kívüli területet kapcsolnak össze a természettudományos oktatásukkal.
A bírálók kiemelték a KDG MOZAIK - foglalkozásait. A szemléletet, a kivitelezést. Köszönjük!
A vállalatoknak, mint ipari szereplőnek az iskola adja az utánpótlást.
A pályaorientációs mentorprogram párosai bemutatkoznak. A mentor a saját gondolataival ki tudja egészíteni a mentorprogram metodikáját.
A konferencia záróprogramja során 10 munkacsoport alakult a résztvevőkből.
Hogyan népszerűsítsük a mérnök szakmát a különböző korosztályokban? kérdésre kerestük a választ.
A mi csoportunk pl. egy okosjátékok boltját tervezte meg.
Másik társaság megoldásában egy szabadulószoba feladatai szerepeltek, amelyben olyan problémák voltak, amelyeket egy - egy mérnöki szakterület megtalálásával tudnak megoldani.
Múlt..., jelen..., jövő...
Az oktatás jó befektetés...
Köszönet az EJMSZ - nek az együttgondolkodásért, az oktatás támogatásáért!
A konferencián elhangzott gondolatokat lejegyezte:
Sinkó Andrea