Kanizsai Dorottya Gimnázium

Fenntarthatósági Témahét a digitális térben

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a köznevelésben 2021. április 19-23. között hirdette meg a Fenntarthatósági Témahetet.

Célja, a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése iskolai keretek között. A Témahét fővédnöke Áder János köztársasági elnök, 2020/2021-es tanév kiemelt témái az erdő mint ökoszisztéma, a zöld gazdaság és a fenntartható közösségek.


A biológia nívó csoportok az Aranyhegy Filmműhely- „Szépséges sebhelyeink” természetfilmhez, a Learningapps felületen készült digitális tananyag segítségével dolgozták fel a kijelölt témát.

A film az életközösségeket mutatja be látványos képanyagával. Olyan tájsebeket is megismerhetünk, amelyek bolygatottság hiányában újraélednek.




A természtfilmbe „tűzdelt” ismeretek összefoglalják az információkat, összegzik az ismereteket, majd feladatok segítségével ellenőrizhették tudásukat a diákok.



A 15 "állomáshoz" más-más feladat párosult. Szó volt a populációkról, a társulások összetételéről és változásairól. A környezeti tényezőkről, valamint azok változásának hatásairól. Az élőlények (populációk) közötti kölcsönhatásról. Az ember által egy adott társulásban elindított egyirányú, időbeli változásról, a szukcesszióról.



Fontos a növényvilág védelme, hiszen ők képesek megkötni és felhasználni a globális felmelegedésért legnagyobb mértékben felelős szén-dioxidot. Valamint rájuk épül mint termelő szervezetekre egy életközösség táplálékhálózata, szerveződése (szintezettség, mintázat). Ha a növényvilág sérül, a biológiai egyensúly felborul.


A természetfilm látványos és demonstratív felvételei felhívják a figyelmet a természeti értékekre.
Az erdő, a víz és a vízpart életközösségeinek növény és állatvilágát láthatjuk testközelből, a magasból vagy akár a kristálytiszta vízben.

A film rámutat arra a tényre, hogy ha az ember 
nem avatkozik bele egy erdő vagy bármely más életközösség életébe, az képes megújulni.
A természet "visszaveszi a magáét".




Osztályfőnöki óra keretében a diákok szintén az erdőt, mint életközösséget érintő globális problémákat elemezték.
A tanulók véleményt alkottak arról, miként tudnak ők maguk tenni a természetes életközösségek fennmaradásáért.

A fenntarthatósági témahét kapcsán én úgy gondolom, hogy elengedhetetlen környezetünk védelme, hiszen mi, emberek is részei vagyunk a természetnek, és ha elpusztítjuk körülöttünk az állatok és növények élőhelyét, akkor az ránk is nagyon súlyos hatással lesz, nem is beszélve még a globális felmelegedés miatti éghajlatváltozásra. Nagy, globális változást csak az országok vezetői tudnak elérni, de mi, átlagemberek is nagyon sokat tehetünk ez ügyben. Már az is elég lenne, ha mindenki a saját kis dolgaira odafigyelne, például nem szemetelne, szelektíven gyűjtené a hulladékot, nem folyatná a csapot, égetné a villanyt feleslegesen. Ha pedig valaki komolyabban szeretne a környezetünk védelméért tenni, azok megpróbálhatnak hulladékmentesen élni, vagy átállni zöld, megújuló energiára.
Gorza Lőrinc 9.c



 

Az erdők védelme szerintem is egy meglehetősen fontos dolog, mint ahogy valószínűleg az emberek nagy többségének is az. Az állatok számára élőhelyet, az emberek számára pedig oxigént biztosít, ami elengedhetetlen forrása a földi életnek. Persze, a gazdaság szempontjából kifizetődő a természeti értékek kizsákmányolása, de a fenntarthatóság oldaláról nézve ez nem ilyen egyszerű. Mi személyesen olyan apróságokkal is tudunk tenni a környezetünk megóvásáért, mint például a faültetés, vagy éppen a szemétszedés. Mindamellett azonban a legnagyobb előrelépés a korszerű erdőgazdálkodás lenne, ami viszont egyénileg már nem kivitelezhető, tehát nem az egyéneken múlik. 
Wessely Bálint 9.C



Az erdők védelme kiemelkedő fontosságú, hiszen a Föld erdőterületei drasztikus szintre csökkentek/csökkennek. A védelmükért helyi szinten az erdőgazdálkodásra való odafigyelés, globális szinten pedig a mezőgazdasági területekért elkövetett erdőírtások megfékezése a legjelentősebb feladat megóvásuk érdekében. Saját magunk ehhez úgy tudunk hozzájárulni, hogy nem teszünk kárt az erdő növényzetében, állataiban, továbbá nem szemetelünk, vegyestüzelésű fűtés helyett pedig környezetbarátabb fűtési megoldást keresünk.
Petrovics Karolin 9.C






Kovacsics Bernadett

2021.05.04.


Diákélet

Eseménynaptár

Hasznos linkek