Kanizsai Dorottya Gimnázium

Nézz fel az égre!


Mire is jó a csillagászat? Talán első sorban arra, hogy egy derült nyári estén elkápráztassuk tudásunkkal párunkat, olvassuk le az égre festett mitológiát, idézzük meg Petőfit s Erzsikét, vagy komolykodjunk kicsit a Mars terraformálása apropóján…



Szegény Csillagászat fejezet amolyan mostohagyereke a fizikatanításnak. Utolsó rész a megcsonkított két éves tananyagban is, hiszen összegez, s felhasználja szinte az összes korábban tanított tételt, jelenségmagyarázatot.


 




A 10. b – seknek egy kicsivel talán több is jutott mindebből, hiszen a laborban párokban elvégzett, majd az osztálynak bemutatott kísérleteikkel a bolygók különleges tulajdonságait ismerhették meg; végül a Gayer parkban korábban már életre keltett Mini – Naprendszer bolygóállomásainak helyét egy – egy mitológiai leírással kijelölve egy „bolygóközi sétán” megtapasztalhatták, hogy milyen üres is a Naprendszerünk, azaz milyen távol vannak bolygótestvéreink egymástól.


 


A bolygókat átmérőjük alapján is sorba állítottuk, sőt cukorkákból méretarányos (ehető) modellt is készítettünk (végre valamire jó volt a matematikában oly sokszor emlegetett aránypár).


 


Különleges aktualitást adott ennek a STEAM – foglalkozásnak (1) a 2022. júniusi égi jelenség:
június végén, 17 – 28 között ritka bolygóegyüttállást lehet majd megfigyelni. Ezer éve nem történt hasonló, és aki lemarad, bánhatja: 2492-ben jön a következő.
Egy sorban lesz látható a Merkúr, a Vénusz, a Mars, a Jupiter és a Szaturnusz.
Az említett bolygók mellett, további két bolygó, az Uránusz és a Neptunusz, valamint a Pluto, és a legfényesebb kisbolygó, a Vesta is beáll a sorba. Azonban ezek az égitestek kizárólag távcsővel pillanthatók meg.
Az együttállás meglehetősen lazának számít, a nyolc bolygó 105 fokos látószögű egyenes mentén sorakozik az égen. A Jupiter-Mars-páros 12 fokra, a Merkúr és a Vénusz 10 fokra lesznek egymástól. A bolygósor így szabad szemmel mutatja a legszebb látványt.

Az alábbi képre kattintva az eseményről további információkat olvashatunk még.



(1) Amikor Carl Jung megalkotta a művész-tudós archetípusát, vagy amikor Albert Einstein megfogalmazta, hogy a tudomány és a művészet egyaránt a világ rejtélyeinek megtapasztalására adott válasz, mindkettejüknél egy régóta ismert történelmi szemléletmód köszönt vissza: e két terület természeténél fogva összekapcsolódik. Ezért illik bele tökéletesen az „A” mint Arts (művészet) a STEM mozaikszóba (Science, Technology, Engineering és Mathematics), és így lesz abból STEAM: a tudományos kutatás és az innováció modern, interdiszciplináris megközelítése, amely egyre inkább elterjed az iskolai oktatásban.






Sinkó Andrea

2022.06.14.



 

Diákélet

Eseménynaptár

Hasznos linkek