Kanizsai Dorottya Gimnázium

Tudomány a porondon 2022

Milyen egy cirkuszi előadás? Lélegzetelállító, fergeteges, izgalmas, magával ragadó… Milyen egy iskolai tanóra? Tudományos, hagyományos, unalmas… Mi lesz, ha a kettőt összegyúrjuk? Létrejön egy cirkuszi tanóra! S ez milyen? Élményszerű, lélegzetelállító és tudományos…

Napra pontosan 7 évvel ezelőtt, 2015. szeptember 30 – án tartottuk a KDG természettudományos laborjában a Fizika a cirkuszban című könyv bemutatóját. Fekete Péter államtitkár úr akkor úgy fogalmazott: a cirkuszi projektünkkel megelőztük az ő cirkuszpedagógiai elgondolásait. S mi történt azóta a cirkuszi projektünkkel?

Szombathelyen tartottunk 5 cirkuszi órát – több ezer diák számára; a pandémia idején készült kisfilm, pályázati anyag, feladatlap, Learning Apps tananyag, mert mint tudjuk, a cirkusz nem csak szórakoztat, de tanít is.
 

 

Világhírű Arany – és Bronzbohóc díjas artisták voltak a tanársegédek, így a mechanika törvényei életre keltek: láthatott a közönség ferdehajítást Michael Fererri jóvoltából, megismerkedhetett a tehetetlenségi nyomaték fogalmával a Gerling – csoport produkciója nyomán, különbséget tudnak tenni ezután a diákok a centrifugális és a centripetális erő között, ha felidézik a Duo Rebels számát; s életre szóló élményt nyújtott a hármas piramis (három ember egymás vállába állva a lovon) a súlypont illetve az állócsiga fogalmát felidézve.
 


Steve gondoskodott arról, hogy a felharmonikusok kifejezést mindenki megjegyezze.



A biológiát kedvelők az izommemória alkalmazására láttak kiváló példát Michael Ferreritől, megérthették, hogyan győzte le a tériszonyt a Gerling – csoport, s hogyan szoktak hozzá a szédüléshez a rebellis korcsolyázó fiatalok. A magnézium vakító fénnyel elégett, amikor Dorottya meggyújtotta, s a keletkező magnéziát az esti műsorban akár fel is használhatták volna.

A lovasakrobaták produkciója előtt megismertük a cirkusz egyik új lovát, láthattuk, hogyan idomítják, hogyan szoktatják a zajokhoz, fényekhez, s azt is megtudtuk, hogy természetesen nem mindegy, hogy milyen fajta lovat tanítanak be az egyes produkciókhoz.  Az egyensúlyi szervrendszer szinte minden egyes trükk bemutatásánál szerepet játszik, ezen az órán kiváltképp megdolgoztatták a kötéltáncosok és a lovasakrobaták.

Megtudhattuk, hogy a bohóc általában nem csak bohóckodni tud, hanem vagy profi zenész, vagy profi zsonglőr. A mi Stevenk is ilyen univerzális szereplő, a nevettetésen túl még pl. a pszichológiához is ért, hiszen nem mindegy, kiket választ ki a közönségből a komikus „Készítsünk videót!” számához.

Ifj. Richter József, a Magyar Nemzeti Cirkusz igazgatója pedig olyan kulisszatitokba avatta be a jelen levőket, mint pl. miben különbözik a két drótkötél, amelyen a műsorban attrakciót mutatnak be a kötéltáncosok, vagy hogy hogyan gyakorolnak a lovasakrobaták, hányszor ismétlik meg a trükköket, míg biztonsággal be tudják azokat mutatni.

                   



Merklin Ferenc igazgató úr most Gwenda Bond: Lány a kötélen című könyvéből hozott részleteket, hiszen már hagyomány, hogy a cirkuszi órát irodalmi alkotásokkal is színesítjük.

„… Pontosan százhetven láb magasan nyújtózott a levegőben, végét a torony felső részének alsó nyúlványához rögzítették a legfelső pont helyett. Ez az elhelyezés több védelmet nyújtott a szél ellen, de fikarcnyit sem csorbított a lenyűgöző látványon, amely a városból figyelő nézősereg szeme elé tárult. Három helyen is vastag pántok illeszkedtek a drótkötélre, és tartódrótok kapcsolódtak alul a hídhoz, hogy szilárdan tartsák a kötélzetet.

    A fő drótkötél szilárdan állt, csupán egészen enyhén himbálózott az elkerülhetetlen tavaszi szél és a szokatlan hosszúság miatt. Nekem is ilyen rendíthetetlennek kell lennem.

    – Nekem van a legremekebb sajtócsapatom az egész országban – büszkélkedett Thurston. – Julieta Maroniként mész fel a toronyba, de a cirkusz egyik legfényesebb csillagaként jössz majd le onnan…”ef, a Magyar Nemzeti Cirkusz igazgatója pedig olyan kulisszatitokba avatta be a jelen levőket, mint pl. miben különbözik a két drótkötél, amelyen a műsorban attrakciót mutatnak be a kötéltáncosok, vagy hogy hogyan gyakorolnak a lovasakrobaták, hányszor ismétlik meg a trükköket, míg biztonsággal be tudják azokat mutatni.
 



A cirkuszpedagógia, a cirkuszi órák már összefonódnak a Magyar Nemzeti Cirkusz és Szombathely nevével.



S talán jövőre már együtt énekeljünk a konferansziéval a Cirkuszhimnuszt!

Fényárban a kupola,
selyemtissue és trapéz leng,
Élettel játszanak fent,
míg a néző csak ámul lent!
A művész a cirkuszban marad,
mert a forgács a talpára tapad!
Hisz mind művészek,
mind hatalmas lélek,
éljen a cirkuszvilág!

 

A Vas Népe / VAOL tudósítását az alábbi linken olvashatjuk.


 
2022. október 08.
Sinkó Andrea – Kovacsics Bernadett
KDG – NLG
 





 

Diákélet

Eseménynaptár

Hasznos linkek