A labor első MOZAIK – foglalkozását Bálint – napon tartottuk; ebből nőtt ki aztán a többi hasonló jellegű program, amelyek átszőtték éveken keresztül a KDG – s tanévet.
2023 februárjának idusán egy virtuális velencei kirándulásra invitáltuk az érdeklődőket, emlékezve a korábbi kanizsais velencei karnevállátogatásokra.
S hogyan kerül Velence a laborba? Lehet – e a Lagúnák királynőjével egy érettségire felkészítő iskolában tanítani?
Azt gondolom, bátran kijelenthetjük, hogy igen.
Mert lehet tanítani irodalmat, hiszen többek között Szerb Antal, Kosztolányi Dezső vagy akár Hemingway világhírű műveiben is visszaköszön Velence egyedi hangulata, világa, varázsa.
|
|
|
És lehet tanítani biológiát, élettant, mert a pestis doktor álarc nem csak egy nagy orrú figura a karneváli maskarák közül, keringést, szabályozást (gondola élettani hatása), növénytant (a vörösfenyő nem véletlenül lehet stabil „tartópillér”, etológiát (a bezártság és az agresszió jelenségén), penészgomba telep vizsgálat segítségével sejttant, egészségtant…
És lehet tanítani fizikát, hiszen a városban járva az egész hidrosztatika témakört feldolgozhatjuk, a hajszálcsövességtől kezdve (nedvesedő házfalak) a felhajtóerőn át (a gondola úszása) a hidrosztatikai nyomásig (Mose – védőgát a város körül vagy az egykori borkút)), s akkor még az optikáról (tükörképek a csatornák felett és a palotákban, vagy Galilei emléke), hangtanról (a Campanile harangjai) vagy a mechanikáról (a Campanile leomlása vagy a gondolások egyensúlyozása) nem is beszéltünk…
És lehet tanítani kémiát, hiszen a tükrök foncsorozása és az üvegtárgyak készítése Muránóhoz köthetők (fémek redukáló képessége, ezüsttükörpróba), ásványtant (az iszap kémiai összetétele alapján)…
És taníthatunk matematikát, valószínűségszámítást, ha elég merészek vagyunk, s bemegyünk az oszlopok közé; s Pithagorasz - tétellel kiszámíthatjuk az angyal röptének hosszát…
És taníthatunk Velencével történelmet (akár Savaraiához kapcsolva) és földrajzot (milyen kabátot is vigyünk magunkkal egy karneváli hétvégére?).
S itt van a zene, no meg a képzőművészet…, mert zene és szép épületek nélkül is lehet élni, de ugye minek…
A Bálint napi labor – parti kísérőrendezvénye a labor előtt berendezett Csodák Folyosója kísérletekkel és poszterekkel varázsolt farsangi hangulatot a gimnázium ódon falai közé.
A foglalkozás anyagát összeállította és a foglalkozást levezette:
Szentgyörgyváriné Kovács Éva tanárnő, Kovacsics Bernadett tanárnő és Sinkó Andrea tanárnő.
Az alábbi képre kattintva a VAOL cikkét olvashatjuk a kanizsais programról.
Sinkó Andrea |
2023. 02. 15. |