Ma az osztályfőnöki óra keretében részt vehettünk a YFU (Youth For Understanding) által szervezett tolerancia tréningen. Násztor Péter, a szervezet tagja látogatott el hozzánk és játékos formában felvilágosított minket, miről is szól ez a program.
Az ember azt gondolná, egy tolerancia tréning lényege a tűrőképességünk fejlesztése. De a mai óra sokkal inkább az elfogadásról szólt.
A foglalkozás egy játékkal indult. Kártyákat húztunk, melyeken konkrét embertípusok szerepeltek. A feladatunk az volt, hogy képzeljük magunkat a húzott ember szerepébe, és annak megfelelően cselekedjünk. Péter kérdéseket olvasott fel, és aki érintettnek érezte magát, előrelépett egyet.
Először szerintem senki sem tudta, mi fog ebből kisülni, ám a játék végére sikerült megértenünk. A legtöbb lépést megtett ember egy tehetős rabbi szerepét kapta, míg az utolsó egy fiatal afgán menekült sorsával azonosult. Elgondolkodtató volt belebújni ezeknek az embereknek a ,,bőrébe”, és úgy gondolom reálisan oldottuk meg a feladatot.
Mindezekből következett az elfogadás, a tolerancia fontossága. Megbeszéltük a lényeges különbségeket a sztereotípia, az előítélet, és a diszkrimináció között. Nem is gondolja az ember, hogy a különbségek ellenére, ez a három kifejezés mennyire összekapcsolódik. Sztereotípiákat hallunk, és azok alapján nyilvánítunk véleményt. Ez lehet negatív és pozitív, ami alapján megszületnek előítéleteink, és ezeket felhasználva vagyunk hajlamosak a diszkriminációra.
Lényeg a lényeg, nem szabad a sztereotípiákra támaszkodva véleményt alkotni, különösképp más kultúrákkal kapcsolatban! Péter saját tapasztalatait is megosztotta velünk egyéves cserediák programjáról, felkeltve evvel sokunk érdeklődését. A YFU arra is lehetőséget kínál, hogy a csereprogramban részt véve, magunk tapasztaljuk meg az idegen kultúrában élő emberek mindennapi életét.