A 10. B osztály szeret kirándulni, szeret minél többet megtudni a világról. De ezek a kirándulások nem múlhatnak el nyom nélkül! Mindig el kell gondolkodni azon, mit is láttunk, milyen élménnyel, tudással, tapasztalattal gazdagodtunk. Jogos a többes szám, mert én is mindig gazdagodok, új dolgokat tudok meg tanítványaimról. Fontos célnak tekintem, hogy megtanulják megfogalmazni érzéseiket, gondolataikat, hogy egy-egy feladat végrehajtásánál igyekezzenek a maximumot nyújtani. Ez egy folyamat, aminek még az első harmadában tartunk. Ki-ki a maga vérmérséklete szerint oldja meg ezeket a feladatokat, de a nagy többség komolyan veszi, aminek én örülök. A végére, remélem, mindenkiben tudatosul, hogy a munkának volt és van értelme.
December 7-én Budapesten jártunk az El Greco kiállításon. Egy képet kellett választani mindenkinek, ami gondolatokat ébresztett benne. Itt egy válogatás a legjobbakból.
Baranyai Máté: El Greco Idősebb Szent Jakab mint zarándok
A kép a nagysága és kidolgozottsága miatt nagyon feltűnő. Amikor Szent Jakabra gondolok, ehhez hasonló jut eszembe. Ha jól odafigyelünk, akkor 3D-s látványban van részünk, ami különösen tetszik. Ez a hatás több festménynél is előjön. Amikor Budapesten besétálunk a kiállításra, akkor ez jött velünk szembe, ami pont jó volt a kezdéshez.
Baranya Jácinta: El Greco: Krisztus az Olajfák hegyén
https://www.szepmuveszeti.hu/mutargyak/krisztus-az-olajfak-hegyen-11/
Azért esett a választásom erre a festményre, mert ez volt az első történet, amit anyukám mesélt nekem a Bibliából. A képen megjelenik az apostolok aggódó és gondolkodó arca. Az aggodalom oka egyrészt az, hogy vajon melyikük árulhatta el Jézust, másrészt féltették Jézust, nem akarták, hogy a rómaiak kezébe kerüljön. A háttér nem olyan kivehető, de én arra következtettem, hogy az áruló Júdás érkezik csapataival elfogatni Jézust, aki persze nem hátrál meg. A képen inkább a sötét színek dominálnak, ami nagyon elnyerte a tetszésemet.
Hende Orsi: Szent Márton és a koldus
Ez a festmény a helyi kötődés miatt ragadta meg a figyelmemet, hiszen Szombathely Szent Márton városa. Itthon oly sokszor láttam már ezt a művet, meglepetés volt máshol is látni. Az itthoniakhoz képest azonban meglepő különbségeket tapasztaltam El Greco ábrázolásában. Az első, hogy Szt. Márton római katona volt (gyalogos), ehhez képest a festményen 16. századi spanyol ruházatban ábrázolja a művész. A másik különbség az eddig látottakhoz képest a köpeny színe. Engem kifejezetten zavart, hogy piros/vörös helyett zöld színű. Azonban ha nem hasonlítjuk semmihez, egy nagyon impozáns festményt láthatunk. Szépen ki van dolgozva minden részlete, a páncél díszítésétől a háttérben látható tájig. Igazából bármelyik jólelkű nemest ábrázolhatja a mű, hiszen a lovagi erényekhez tartozik a szegények és az elesettek segítése. A kép 1598-ban készült.
Bárdos Dávid: El Greco: Gyertyát gyújtó gyermek
A képen jelenlévő kevés színhez képest élethűen ábrázolja a gyermeket. Nagyon aprólékos, kidolgozott a mű. Ez a gyermek arcán és ruházatán figyelhető meg. Kevés színt használt, de ezeknek nagyon sok árnyalatával dolgozott. Előszeretettel használt ellentétes színeket (fehér-fekete). Így a kép mégsem tűnik egyhangúnak. A kép a sötétségből a világosság felé mutat, ami pozitív benyomást kelthet a szemlélőben és főleg a gyermeki arcot emeli ki.
Bodonczi Orsolya: El Greco: A gyertyát gyújtó gyermek
A mű a manierizmus jegyében született (1569-1570 körül), ami a reneszánsz és a barokk közötti időszakot jelöli. A szó jelentése: mód, manír, modorosság.
Azért ezt a műalkotást választottam, mert kissé eltér az összes többitől. A festmények nagy része meztelen emberekről, illetve valláshoz kapcsolódó személyekről szól, ez pedig, ahogy a címében is olvasható, egy gyertyát gyújtó gyermekről. A képen nagyon erős a kontraszt a háttér és a fiú között, fény-árnyék játék jelenik meg. Érdekes továbbá, hogy az arcon a fény a megszokott narancssárgás szín helyett fehér.
Szerintem aki teheti, egyszer mindenképp látogasson el egy ilyen, vagy ehhez hasonló színvonalú kiállításra.
Szalai Dóra Kata: El Greco: Gyertyát gyújtó gyermek
Nem is inkább a színekről, hanem a festmény mondanivalójáról írnék pár szót. A művész nagyon profin átadja a kép üzenetét, amit szerintem mindenki másképp gondol. Nekem erről a képről leginkább egy magányos fiúcska jut eszembe, aki egy nehéz nap után szomorúan ad világosságot az amúgy sötét estéjének, amit valószínűleg egyedül tölt. Érdekes például, hogy a sok vallásos témájú festmény mellett megjelenik egy nem vallásos kép.
Hosszu Boglárka: Szent Ferenc stigmatizációja
A Szent Ferenc stigmatizációja című festmény azt a pillanatot örökíti meg, amikor Szent Ferenc, (először a történelemben) megkapja Krisztus sebhelyeit. A híres eseményt ábrázoló műalkotás, egyetlen szín különböző árnyalataival készült. Az egész festményre a sejtelmesség jellemző. A fő alak az egyszerűséget sugározza, nem rendelkezik különösebb dicsfénnyel, nem emeli ki a művész. Ez, és az előbb említett sejtelmesség fogott meg a legjobban az egész kiállításon.
Kern Dominika: El Greco: Krisztus a kereszten
Az El Greco kiállításon a Krisztus a kereszten című festmény fogott meg leginkább. Bár több ehhez hasonló alkotás is megtalálható volt, (kisebb-nagyobb változtatásokkal), ez a kép számomra mégis kivételt képezett a többi között. A festő a sötét, szürke színeket helyezte előtérbe, így egy komor alkotás lett, egyáltalán nem olyan, melyet az ember szívesen tenne a szobája falára. Bennem olyan benyomást keltett a képet körbeölelő légkör, amit egy halálról való értesüléskor árasztja el az embert. A halál ábrázolása rengeteg képen jelent még meg a kiállítás során, de ennél számomra sokkal erősebben jött át az érzés. Más mű nem volt ekkora hatással rám, emiatt tartom a többi között ezt a legérdekesebbnek.
Körmendy Réka: Luis Tristán: A királyok imádása
https://www.szepmuveszeti.hu/mutargyak/a-kiralyok-imadasa-4/
Nekem személy szerint több kép is megragadta a figyelmemet, de El Greco tanítványának, Luis Tristannak „A királyok imádása” című festménye különösen tetszett. Élethű, és -amennyire megfigyeltem, El Greco-ra jellemző- kissé elnyújtott arcokat láttam, amiken az érzelmek nagyon jól kivehetőek. Először a sok szép szín fogott meg benne, valamint az a pontosság és részletesség, ami az egész képre jellemző. Az ember minél tovább nézi, annál valóságosabbnak tűnik, az előtérben levő, koronát tartó fiú pedig szinte már kiemelkedik a képből.
Mindent összevetve szerintem nagyon jó volt a kiállítás, és örülök, hogy ide is eljuthattunk az osztállyal.
Molnár Ábel: Szent Ferenc elragadtatása
Szent Ferenc a keresztény vallás ikonikus alakja. A képen keresztül átjön a vallásos középkor hangulata. Ha valaki azt mondja, „sötét középkor”, akkor talán ez a kép jut az eszébe, mert a sötét színek dominálnak. Megjelenik a koponya és a keresztre feszített Jézus alakja is, amely szerintem a halált jelképezheti. A kép jól érzékelteti a barokk stílust.
Nagy Dávid: Szent Ferenc elragadtatása
Szent Ferencet a középpontban teátrális pózban ábrázolta a művész, ezzel felnagyítva az érzéseit. A festményen feltűnik egy emberi koponya, valamint az annak támasztott feszület, melyek a halál közelségét fejezik ki. Összességében egy érdekes kép. Bár az alkotás nem kifejezetten az én ízlésem szerint való, nagyon tetszik a valósághű ábrázolás.
Sajgó Béla Dániel: Szent Ferenc elragadtatása
Bennem ez a kép vegyes érzelmeket vált ki. Azt a benyomást kelti, hogy már csak a remény maradt. Viszont a koponya negativitást sugároz, amelynek a véghez, illetve az elmúláshoz lehet köze. A feszület számomra, a beteljesülést és önfeláldozást szimbolizálja. A háttérben lévő világos és sötét kontraszt ellentétes, viszályos hatást ér el. Összességében a festmény komor hangulatú, ugyanakkor a férfi szemében még jelen van egyfajta csillogás, amely a remény hatását kelti.
Molnár Kinga: Alonso Cano: Szent János evangélista Patmosz szigetén
https://www.szepmuveszeti.hu/mutargyak/szent-janos-evangelista-patmosz-szigeten-2/
Sokan elgondolkodhatunk azon, hogy vajon miről elmélkedhet a festményen látható ember, lát valamit, vagy éppen arról elmélkedik-e, mit írjon a könyvbe. Egyáltalán miféle könyv az? A kép színei nem élénkek, hanem visszafogottak. Egyszerűnek tűnik az ábrázolás, mégis van benne valami érdekes és elgondolkodtató.
Tóth Petra: San Jerónimo
https://hu.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:El_Greco_-_San_Jer%C3%B3nimo_-_Google_Art_Project.jpg
Hosszasan sétáltam a festmények között, mire megtaláltam a kiállítás vége felé ezt a képet, ami valamiért jobban megfogott, mint a többi. A férfit, aki Szent Jeromos. Arca tiszta érzelmeket mutat, egyfajta gyönyört, illetve alázatot a kereszten lévő Jézus felé. A koponya és a homokóra által rögtön a mulandóságra asszociál az ember, legalábbis nekem ez jutott eszembe, mikor jobban szemügyre vettem a képet. Tény, hogy a halál előbb utóbb mindenkit utolér, és senki sem menekülhet előle. Mégis sokan ezzel foglalkoznak, elfelejtve azt, hogy épp azokat a pillanatokat kellene megélni, amelyek idekötnek, emlékeket gyűjteni, kapcsolatokat teremteni és élvezni az életet. Hisz ki tudja, mit viszünk magunkkal a túlvilágra? Senki nem tért még vissza és számolt be arról, hogy mi van odaát. Ezért ne azzal foglalkozz, hogy mi lesz, hogy ha téged is utolér. Ha mersz megtenni dolgokat, és mered követni azt, ami boldoggá tesz, már van értelme élni. Nem?
Tóth-Gombás Huba: Szent Ferenc
Azért választottam ezt a képet mivel tetszenek rajta a színek és a segélykérés ábrázolása. A kép monumentalitása magával ragadó. Az embernek arca, mimikája és öltözete jól kidolgozott.
Vidóczi Júlia: Pásztorok imádása
https://hu.painting-planet.com/a-pasztorok-imadasa-el-greco/
A művész nagyon részletesen ábrázolja a történetet. Jól látszik a fény és árnyék játéka. A kép közepén összpontosul a történet. Számomra az ilyen festmények nem mondanak sokat, mert szerintem sem Jézust, sem Istent nem lehet ábrázolni, mert senki nem látta még őket azokon az embereken kívül, akiknek megjelentek. De elismerem a festő tehetségét és elfogadom Jézusról alkotott képét.
Aki többet szeretne tudni a kiállításról, a következő oldalon olvashat róla:
https://www.szepmuveszeti.hu/kiallitasok/el-greco/
2023. január 04. | Lovassné Vass Enikő |