A szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium 8 diákja és két tanára – előzetes szakmai kapcsolatoknak és az előző két évben nyújtott teljesítménynek köszönhetően – felkérést kapott arra, hogy idén is részt vegyen a minden évben más uniós tagország 1-1 településén megrendezett Euroweek 2014 elnevezésű diáktalálkozón, amelynek idén Luxemburg fővárosa adott otthont 2014. szeptember utolsó hetében.
A program elsődleges célja az egyesült Európa gondolatának életre keltése volt. A fiatalok megtapasztalhatták a közös Európa szellemiségét, miközben együtt dolgoztak és vitáztak Európához kötődő témákban. A rendezvény összehozta egész Európa diákságát, akik közös élményekkel gazdagodva megtanulták megismerni és tisztelni egymás kultúráját és nemzeti értékeit.
A diákoknak és tanáraiknak lehetőségük nyílt elemezni egymás oktatási rendszerét, a szállásadó családokon keresztül találkozhattak egyes nemzetek mindennapi életével és szokásaival, lehetőségük volt fejleszteni az angol nyelvi beszédkészségüket, és nemzetközi kapcsolataikat. A program során a fő hangsúly a kapcsolatteremtésen és különböző projekteken keresztül az együttműködésen volt.
A KDG-s diákoknak angol nyelven kellet bizonyítaniuk helytállásukat - egyedüli csoportként képviselve Magyarországot.
Több érdekes feladatot kaptak az ott tartózkodásuk során:
Játékos feladatokon keresztül nemzetközi csoportokban a rendezvény helyszínével és egymással ismerkedtek.
Diákjaink
Magyar Büfét "nyitottak" jellegzetes magyar ételeket és italokkal kínálva. Olyan alapanyagokat használtak fel a könnyen fogyasztható falatkák elkészítéséhez, amelyek külföldön is ismertek
(Pick szalámi, Gyulai kolbász, Sió gyümölcslé, makói hagyma, stb).
A produkciónknak óriási sikere volt ! :)
Vasi néptánc-csokrot bemutatva bűvölték el a nézőket, melyet szólótánc bemutató zárt.
Öt perces, saját maguk által készített, angol nyelven előadott prezentáció segítségével iskolájukat, megyénket, városunkat népszerűsíették a másik országból érkezett diákok között.
Egy addig ismeretlen csapatjátékban kellett ügyességüket és kommunikációs készségüket bizonyítani, nemzetközi összetételű csapatokban.
Szerepeltek a Diákparlamentben, ahol a tanulóknak előre meghatározott témában - "A kultúra, mint a befogadás illetve a politikai elnyomás eszköze" - kellett megnyilatkozniuk, esetleg vitában helytállniuk társaikkal szemben.
(Diákjaink által képviselt vélemények várhatóan nyomtatásban is megjelennek a luxembourgi Athenee Lycee gondozásában.)
A magyar delegáció teljesítményét a fogadó ország és a többi delegáció is egyöntetűen "
perfekcionistának" írta le, diákjaink maximálisan helytálltak szakmailag és emberileg is.
Teljesítményünk alapján 2015-ben Lettországba várnak minket.
Mindezek felett a legkomolyabb kihívás, egyben leghasznosabb dolog az volt, hogy a diákjaink családoknál lakhattak, akikkel a kommunikáció nyelve az angol volt. Rengeteget profitáltak ebből saját elmondásuk szerint is, hiszen rá voltak ténylegesen kényszerítve arra, hogy az idegen nyelvet a mindennapokban is használják.
Miért volt még jó ide elmenni ?
A tanult idegen nyelvet (az angolt) kellett használniuk magas szinten a feladatok teljesítése során és a mindennapokban is.
Nemzetközi környezetben kapcsolatokat építhettek, kortársaikkal lehettek más országokból, kulturális szempontból is bővültek ismereteik. Önállóbbá, magabiztosabbá váltak idegen nyelvi és nemzetközi környezetben. Kézzelfoghatóvá vált számukra az idegennyelv-tanulás jelentősége.
Motiváltabbá váltak, ezáltal pozitív hatással vannak csoporttársaik is idehaza, hiszen az út lehetőségét ki kellett érdemelni, a legügyesebb diákok kerülhettek bele a delegációba. Így az osztálytársak is érzik, ha magasabb teljesítményt nyújtanak, ők is részesülhetnek hasonló lehetőségből.
A kísérőtanárok számára is egyedülálló élmény volt a projektben való részvétel, hiszen olyan készségeket fejleszthettünk ez által diákjainkban, amik amúgy a tanórai kereteken kívül esnek: társas és szociális kapcsolattartás, problémamegoldó képesség, megtanulni mit jelent a csapatjátékos szerep.
Számunkra is lehetőség volt az idegen nyelvet használni, és kapcsolatokat építeni, amely reményeink szerint gyümölcsözővé válhat az iskola számára.
A résztvevők közül
Portugália és
Lettország képviselője kérte fel gimnáziumunkat arra, hogy az
Erasmus program keretén belül fogadjunk egyéni tanulmányútra érkező középiskolás diákokat a későbbiekben Szombathelyen.
A Gimnáziumunk fennállásának 100. évében (2017-ben) Magyarország, ezen belül is a Szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium rendezheti meg ezt az eseményt, amely hatalmas lehetőséget kínál, hogy a régió tágabb kontextusban is megmutathassa magát Európának.
Fotóinkat a
Galériák & Média menüpont alatt illetve fenti képekre kattintva nézhetik meg, az eseménnyel kapcsolatos helyi média felvételeket a logókra kattintva találják:
Lengyelné Molnár Mária