Kanizsai Dorottya Gimnázium

Euroweek 2015 - Lettország - Szakmai beszámoló

A szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium 8 diákja és két tanára – előzetes szakmai kapcsolatoknak és az előző években  nyújtott teljesítménynek  köszönhetően – felkérést kapott arra, hogy idén is  részt vegyen az 1992 óta minden évben más uniós tagország 1-1 településén megrendezett Euroweek elnevezésű diáktalálkozóra.
Az Euroweek egy évenkénti találkozó az EU-tagállamok diákjai és tanárai számára, mely során az uniós országok delegációi gyűlnek össze minden évben egy-egy ország középiskolájában. A program elsődleges célja az egyesült Európa gondolatának életre keltése. 
A fiatalok megtapasztalják a közös Európa szellemiségét, miközben együtt dolgoznak és vitáznak Európához kötődő témákban. Összehozza egész Európa diákságát, akik közös élményekkel gazdagodva megtanulják megismerni és tisztelni egymás kultúráját és nemzeti értékeit.
A diákoknak és tanáraiknak lehetőségük nyílik megismerni egymás oktatási rendszerét, és a szállásadó családokon keresztül megismerkedhetnek az egyes nemzetek mindennapi életével és szokásaival. Ezen felül és legelsősorban is, lehetőségük nyílik fejleszteni az angol nyelvi beszédkészségüket, és nemzetközi kapcsolataikat.

A program során a hangsúly a vitákon, kapcsolatteremtésen és a különböző projectekkel kapcsolatos együttműködésen van. Másik fontos elem az ország, régió, lakóhely és iskola bemutatása, nemzeti ételek készítése és a nemzeti kultúra bemutatása színdarabon, táncbemutatón keresztül.

A diákok együtt sportolnak, az EU-val kapcsolatos témákról vitáznak, és órákat látogatnak. Mindezek a programok hozzájárulnak egymás kultúrájának megismeréséhez, és a saját kultúra tudatosabb szemléléséhez.

Részlet a Szombathelyi Televízió műsorából



Az idei évben egy lettországi kisváros, Gulbene  gimnáziuma  vállalta fel, hogy a fentebb vázolt eszméket gyakorlatba önti.

2015. szeptember 16-23. között az alábbi feladatokon kellett a Gimnázium diákjainak helytállását bizonyítaniuk angol nyelven, egyedüliként képviselve az országot, megyénket, településünket és az iskolát:  
  • - nemzetközi csoportokban a településsel és egymással való ismerkedés játékos feladatokon keresztül, a haladást a kor vívmányaival nem kevesebb jelezte, minthogy minden egyes csoport egy tabletet kapott az orientációs feladatok megoldásához;
  •  
  • - magyar büfé prezentálása, jellegzetesen magyar ételekkel-italokkal. A produkciónknak óriási sikere volt, az idei évben a koncepciónk lényege az volt, hogy bemutassuk, mik azok a jellegzetesen magyar élelmiszerek, amelyek külföldön is ismertek ( Pick szalámi, Gyulai kolbász, Sió gyümölcslé, makói hagyma, Sport szelet, stb), ezekből az alapanyagokból készítettünk könnyen fogyasztható falatkákat, továbbá az egyik apukának köszönhetően egy teherautó  a program előtt egy doboznyi magyar befőttet és kompótot szállított el Magyarországról Gulbenébe, így az is tudtak a diákjaink kínálni.  A büfé  kapcsán meg kell említeni, hogy a falatkákat nem csak angolul kínálják, hanem el is kell, hogy magyarázzák társaiknak a célnyelven, mit esznek;
  •  
  • - színpadi produkció, maximum 5-6 perc: igyekszünk minden évben változatos produkciót kitalálni, ami nem nélkülözi a humoros elemeket sem. Idén a diákok együtt írták a forgatókönyvet, az évszakok változásán keresztül adtak keresztmetszetet népszokásainkból, ötvözve a mindennapi élet elemeivel, építve a tanulók színpadi képességeire, humoros formában;
  •  
  • - prezentációk bemutatása nemzetközi csoportok számára országunkról, régiónkról, városunkról és az iskoláról: a diákoknak valamennyi, előbb felsorolt kategóriában egy kb. 5 perces, angol nyelven előadott prezentációt kellett bemutatni. A prezentációkat maguk készítették, kb. fél évvel a rendezvény előtt elkezdték a begyakorlásukat.
  •  
  • - sportvetélkedő:változatos sportfeladatokon kellett részt venniük, és találkozhattak a 2014. Évi Szocsi Téli Olimpiai Játékokon ezüst érmet szerzett lett bobozóval, aki a gimnázium egykori diákja;
  •  
  • - diákparlament: ahol a tanulóknak előre meghatározott témában kellett megnyilatkozniuk, pl. Az Unió jövője, az Uniós intézményrendszer összetettsége. A témák komolysága miatt a felkészülést már a nyár elején elkezdtük.
  •  
A magyar delegáció teljesítményét a fogadó ország illetve a többi delegáció egyöntetűen "perfekcionistának" írta le, diákjaink maximálisan helytálltak szakmailag és emberileg is. Teljesítményünk alapján 2016-ban Romániába, Aradra várnak minket.

És mindezek felett a legkomolyabb kihívás, egyben leghasznosabb is az volt, hogy a diákok családoknál lakhattak, vendéglátó diákoknál, ahol a kommunikáció nyelve az angol volt. Rengeteget profitáltak ebből saját elmondásuk szerint is, hiszen rá voltak ténylegesen kényszerítve arra, hogy az idegen nyelvet mindennapos kommunikációra használják.

A projektben való részvétel egyedülálló lehetőséget kínált diákjaink számára:
  • a tanult idegen nyelvet (angol) kellett használniuk magas szinten a feladatok teljesítése során és a mindennapokban is;
  • nemzetközi környezetben kapcsolatokat építhettek, kortársaikkal lehettek más országokból;
  • kulturális szempontból is bővültek ismereteik, hiszen lehetőségük volt egy egész napos rigai kiránduláson részt venni, ahol az idegenvezetés angolul történt;
  • önállóbbá, magabiztosabbá váltak idegen nyelvi és nemzetközi környezetben;
  • kézzelfoghatóvá vált számukra az idegennyelv-tanulás jelentősége;
  • motiváltabbá váltak, ezáltal csoporttársaik is idehaza, hiszen az út lehetőségét ki kellett érdemelni, a legügyesebb diákok kerülhettek bele a delegációba. Így az osztálytársak is érzik, hogy ha magasabb teljesítményt nyújtanak, ők is részesülhetnek hasonló lehetőségből.
  • Nem akadémikus jellegű, mindennapi életvezetési készségeket mélyíthetnek el idegen nyelvi környezetben
A kísérőtanárok számára is egyedülálló volt a projektben való részvétel, hiszen olyan készségeket fejleszthettünk ezáltal diákjainkban, amik amúgy a tanórai kereteken kívül esnek: társas, szociális, problémamegoldó, csapatjátékosság. Számunkra is lehetőség volt az idegen nyelvet használni, és kapcsolatokat építeni, amelyek lehetőség szerint gyümölcsözővé válhatnak az iskola számára.

Jelenleg 2016 tavaszára kórustalálkozót szervezünk a német partneriskolával, a szlovák fél azt tervezi, hogy gimnáziumunkba látogat a két tanítási nyelvű tagozaton folyó munkát megtekinteni. Diákjainkat egyéni tanulmányútra is várják a külföldi partnerek.

Gimnáziumunk fennállásának 100. évében, 2017-ben Magyarország, ezen belül is a Szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium rendezheti meg a rendezvényt, amely hatalmas lehetőséget kínál, hogy a város, a megye és a régió tágabb kontextusban is megmutathassa magát.
 
Lengyelné Molnár Mária &  Szemes Ildikó Evelin
Felkészítő tanárok

Hírek, aktualitások

Eseménynaptár

Hasznos linkek