Kanizsai Dorottya Gimnázium

Tea és Tudomány - vendégünk volt Molnár Zoltán

Eddig nem látott érdeklődésnek örvendhetett legutóbbi Tea délutánunk, még a pótszékek is kevésnek bizonyultak. Nem véletlenül. Vendégünk volt Molnár Zoltán, aki jelenleg a szombathelyi Gépipari és Informatikai Műszaki Szakközépiskola tanára.

Tanár úr 1995-ben kezdte gimnazista éveit iskolánkban. Kezdetben a humán tárgyak kötötték le figyelmét. Apránként azonban irányt váltott, ugyanis a számok is foglalkoztatták. „Első szerelmét” azonban nem hagyta el örökre, szívesen olvas, rendszeresen jár színházba. Az osztályát is előszeretettel viszi el egy-egy kirándulás keretében valamilyen színházi előadásra. Fontos, hogy a darab komoly, de egyben humoros is legyen,  hiszen: „Nem mindegy milyen a darab. Nehogy megkergessenek. Még is csak ők vannak többen.” Szabadidejében ezen kívül szívesen jár moziba, nagy Woody Allen rajongó.

Gimnáziumunk után a Berzsenyi Dániel főiskolán matematika-számítástechnika szakos tanári diplomát szerzett, majd a Szegedi Tudományegyetemen matematika szakos tanárként végzett.

Tagja az „Esélyt a gépiparisoknak” Alapítvány kuratóriumának, a Kanizsai Dorottya Gimnázium Baráti Körének, a Szombathelyi Pedagógusok Szakmai Képviseletének és a Bolyai János Matematikai Társulatnak. Nemrég Hollán Ernő matematikai munkásságáról jelent meg tanulmánya a Vasi Szemlében.

A külföldi tanártovábbképzéseknek köszönhetően járt már többek között Manchesterben, Cipruson, Helsinkiben. A közeljövőben Varsóban fog részt venni egy matematikai témájú találkozón.

 „Arra buzdítok mindenkit, hogy találja meg azokat a helyzeteket, amelyekben a matematika nélkülözhetetlen, s nagy segítséget nyújt. A fiataloknak meg kell mutatni a tudomány szépségét. A matek erre tökéletes”– mondta Tanár úr és ezzel el is kezdődött előadása.

Bemutatójában a matek mindennapi életben való szerepéről volt szó, nem is akármilyen stílusban. A tanár úr megnyerő előadásának és szemléletes diáinak köszönhetően sok érdekes kísérlettel, tudományos bizonyítással ismerkedhettünk meg.

Hallhattunk a kupongyűjtő problémáról: Hány matricát kell vennünk látatlanban ahhoz, hogy egy albumban minden matricánk meglegyen? Meglepő eredményeket kaptunk. Egy 200 darabos albumhoz, körülbelül 1080 darabot kellene vennünk, ami közel 636.000 Ft-ba kerül.

Ezen kívül szó esett a négyszíntételről, a képcsarnok tételről, a matematika művészetekben betöltött szerepéről. Az aranymetszés meghatározza az irodalmat, az énekzenét is. 

Megismerkedtünk különböző játékelméletekkel, stratégiákkal:
 
  1. Malom "Mint Molnár természetesen ezzel kezdem”. Mindkét játékosnak birtokában lehet egy biztonságos játékstratégia, így gyakori a döntetlen befejezés.
  2. Amőba 5 szimbólum esetén a kezdő játékos nyer, 6-7 esetén nem lehet tudni.
  3. Sakk Általánosságban nincs arra válasz, hogy melyik a győztes stratégia.

A játékelméletet is sok színtéren használják, többek között a közgazdaságban, a politikában, katonai döntéseknél és a pszichológiában is megtalálható. Megtudhattuk, hogy mi alapján tudják kiszűrni a hamis adatokat. Az ezeket követő érdekes bizonyítások közül a dobozos sör és a szép lábak problémája kapott kiemelkedő figyelmet.

Az előbbi azzal foglalkozott, hogy mennyi sört kell meginnunk a strandon, ha utána a dobozt úgy akarjuk a homokba helyezni, hogy az stabilan álljon. Megkezdődtek a találgatások. Szinte minden fiatal aktívan részt vett a játékban, hiszen a díj egy, a tanár úr által hozott dobozos sör volt. Molnár Zoltán levezette az ehhez szükséges számolást és kiderült, hogy a doboz tartalmának legalább 80%-át kell elfogyasztani a stabilitáshoz.

A második „kísérlet” elsősorban a férfiaknak szólt. Megtudhattuk, hogy 1,3 méterre kell állni egy hölgytől, ha valaki a legtöbbet szeretné látni az illető lábából. A szemléletesség végett a tanár úr elővett egy mérőszalagot is, és a közelében lévő hölgyek által illusztrálta, hogy mennyi is az az 1,3 méter.

A bemutató legvégén pedig kiderült, hogy mi az a 3 dolog, amire szükségünk van a logaritmussal történő egérfogáshoz: nyilvánvalóan egy egérre, egy logarlécre és nem utolsó sorban jó reflexre. Természetesen a tanár úr jó humorérzéke itt is megnyilvánult a műegér és a zokniból előkapott logarléc kapcsán.

A matematika mindenhol ott van” – összegezte előadását Molnár Zoltán.
Humorával, közvetlenségével úgy gondolom sokunknál elérte célját: közelebb kerültünk a matematikához.

                                                                                                                              Takács Lídia 11.C
 

Hírek, aktualitások

Eseménynaptár

Hasznos linkek