Kanizsai Dorottya Gimnázium

Javában folynak az írásbeli érettségi vizsgák

Javában folynak az írásbeli érettségi vizsgák, s talán már túl is vagyunk a három leghúzósabb napon. Régen a matektól féltünk a legjobban, a mai diákokat sokszor inkább a magyar riasztja.

A magyar nyelv és irodalom írásbelivel kezdődött az idei érettségi. A túlnyomó többség középszintre jelentkezett, aminek megvan az az előnye, hogy ebből a behatárolhatatlan tantárgyból a saját, négy-öt év alatt jól megszokott tanáránál vizsgázhat a diák. A szövegértés feladat, ahogy ez már Magyarországon megszokott, idén is sok problémát okozott. A szövegalkotás vizsgarésznél viszont mindenki találhatott kedvére való témát.

Kíváncsian várjuk, mi volt idén a legnépszerűbb. Előzetes becslések alapján a novellaelemzés, hisz ott kéznél van a szöveg, nem kell az emlékekre hagyatkozni.

A matematika feladatsor nehézségéről megoszlanak a vélemények. A szaktanárok az első részt nem ítélték nehéznek, de kérdésemre azt válaszolták, az idei feladatok gondolkodtatóak voltak. Remélhetőleg senkinek nem kell nagyot csalódnia a végelszámolásnál.

Ma a történelem írásbeli is lezajlott, holnap pedig következik az angol, ahol a végzősökhöz azok az alsóbb évesek is csatlakoznak, akik előrehozott érettségit tesznek. Néhány éve ezt már csak idegen nyelvekből és informatikából lehet. (Hogy miért éppen ezekből, nem igazán érthető.) 

Néhány jó tanács az idegen nyelv vizsgákhoz:

 ► Ne felejtsétek otthon a szótárt! (magyar-idegennyelv, idegennyelv-magyar) Igaz, csak az íráskészség résznél lehet használni, de ott nagyon hasznos.

 ► Tartózkodjatok viszont attól, hogy mindent a szótárból akarjatok kinézni, mert a vizsgázó legnagyobb ellensége az idő!

 ► Osszátok be úgy, hogy mindkét feladatra jusson! Nagyon fontos a megadott szempontok lekövetése, vagyis, hogy minden szempontot kifejtsünk. Ha a dolgozat tartalmi szempontból 0 pontos, vagyis a vizsgázó nem a témáról ír, vagy esetleg csak egy szempontot fejt ki megfelelően, az egész feladat 0 pontot ér! A nyelvi és nyelvhelyességi hibákat a javítási útmutató nem bünteti ilyen súlyosan, tehát az a lényeg, hogy a témáról írjunk, még akkor is, ha hibásan! Ugyanez igaz a szöveg- és a hallásértés részre is! A tartalom a lényeg, az, hogy átjöjjön az információ.

 ► A szövegértésnél csak egyszeri végigolvasás után kezdjük el a feladat megoldását, mert tisztában kell lenni az egész tartalommal! Ami biztos, írjuk be, s a harmadik olvasás után, már valószínűleg mindenre lesz ötletünk.

 ► A hallásértésnél elengedhetetlen, hogy már az első hallgatás előtt tudjuk, mire kell figyelni. Aki nem olvassa el előre a feladatot, az csak a második lejátszásnál tudja megválaszolni a kérdéseket, viszont a tapasztalatok azt mutatják, egy hallgatás kevés. Ha kézbe kaptuk a feladatot, azonnal lássunk hozzá az olvasáshoz!

Na és a nyelvtan! Találjuk meg az apró segítségeket! Lehet, hogy az egyik feladatban benne van a másik megoldása. Arra is volt már példa, hogy ugyanabban a szövegben két sorral lejjebb ott volt egy korábbi item megoldása. Nyitott szemmel kell járni!

A feleletválasztásnál sokszor segít, ha kizárjuk azt, vagy azokat a megoldási javaslatokat, amelyek nem lehetnek helyesek. Töltsük ki a rendelkezésre álló időt! Ki ne élte volna még át, hogy a dolgozat beadása után eszébe jutott, mi lett volna a helyes megoldás?

Ez a nap az érettségire van szánva, ne kapkodjunk! Olyan ez, mint a sportolóknál. Gyakran hallhatjuk olimpiai és világbajnokoktól, hogy az eredménytől függetlenül elégedettek lesznek, ha mindent kihoznak magukból és a legjobbjukat nyújtják.

Még egy utolsó tanács. Egy megírt vizsgán változtatni már nem lehet, ezért ezen rágódni felesleges. Előre kell nézni és a következő feladatra koncentrálni! Akkor sincs világvége, ha valami nem úgy sikerült, ahogy szerettük volna, legfeljebb egy másik utat kell választanunk a célunk eléréséhez.


LVE  

Hírek, aktualitások

Eseménynaptár

Hasznos linkek