Kanizsai Dorottya Gimnázium

Katonai emlékhelyek Vas megyében - Újra kirándult a Katonasuli

Április 15-én, szerda reggel vidám kis csapatunk útnak indult Fullár Balázs és Kovács Balázs tanár urak kíséretében. Kirándulásunk célja az volt, hogy jobban megismerjük hazánk történelmi eseményeit és helyszíneit. 9., 10. és 11. osztályos tanulókkal megtöltve a buszt, célba vettük Felsőcsatárt.

Fent a Vas-hegyen még ébredezett a táj, de mi már buzgón vártuk, mit is fog mesélni Goják Sándor, Sanyi bácsi a Vasfüggöny Múzeum alapítója és fenntartója.

A tény valósága az arcunkba csapott. A veszély szögesdrót, vas, beton és tömérdek akna képében meredt ránk a felsőcsatári kiskertben. Magyarország és a szomszédos országok életét és történelmét befolyásoló vasfüggönyei álltak velünk szemben.

Sanyi bácsit figyelve haladtunk tovább és tovább a kertben. Sok-sok történet, menekülési kísérlet, kudarc és túl sok áldozat lett vesztese az országot egykor körülölelő vasfüggönynek.

Az előadás végén a hegytetőre felmászva megnézhettük a múzeum kápolnáját és a csodás kilátást. Megdöbbenve, ám sok információval és töretlen kedvvel indultunk tovább Kőszegre.

A nagy melegben a kőszegi vár falai menedéket nyújtottak nekünk. Érkezésünk után nem sokkal éltünk a lehetőséggel és egypáran korhű ruhákba bujtunk és így indultunk útnak kisebb csapatokban a vár és annak történetének megismerésére. Egy kvíz volt segítségünkre az útvonal és a fontos megállóhelyek felkutatásában. Felettébb érdekes volt így Kőszeg vára.

Kissé elfáradva ültünk fel a buszra a már-már tikkasztó melegben. Következő úti célunk Ostffyasszonyfán, a hadifogolytábor temetője volt. A faluban megkaptuk a temető kulcsát.

A szép idő, a gyönyörű erdő sem tudta feledtetni velünk azt, hogy itt közel 10 ezer ember holtteste nyugszik. Hadifoglyok, politikusok, más országok katonái, egyszerű emberek, akik a hadifogolytáborban élték mindennapjaikat. Nem tudom szabad-e ilyet mondani, de ez egy szép temető.

A hangulatunk töretlen volt a temetőben tett látogatás ellenére. A vasvári sánc volt az utolsó állomásunk. A régi faerődítménynél Rózsás Joel tartott nekünk előadást a sánc történetéről és egykori szerepéről.

Hazafelé út ugyanolyan vidám hangulatban telt, mint az egész nap. Olyan élményekkel gazdagodtunk, melyeket egy életre megjegyeztünk.

Ezúton is szeretném megköszönni a csapat nevében is ezt a feledhetetlen kirándulást.

A kirándulás fotóit Fullár Balázs tanár úr készítette, melyek a Galériában tekinthetőek meg.